Rejestracja
Najważniejsze aktualności
Poradnik - Jak korzystać z podzielników kosztów ogrzewania
Zapraszamy do zapoznania się z opracowanym przez www.irkom.org.pl poradnikiem:
"JAK KORZYSTAĆ Z PODZIELNIKÓW KOSZTÓW OGRZEWANIA"
Poradnik w formacie PDF można pobrać tutaj
Przyczyny występowania różnic wskazań wodomierzy w budynkach wielorodzinnych
Wg opracowania dr inż. Wojciecha Koral – pracownika naukowego Instytutu Wody i Ścieków Politechniki Śląskiej w Gliwicach pt. „Bilans wody w budynkach wielorodzinnych – przyczyny oraz sposoby ich redukcji” występują m.in. następujące przyczyny rozbieżności wskazań wodomierza głównego i sumy wskazań wodomierzy mieszkaniowych:
przecieki w instalacjach spowodowane czynnikami technicznymi lub wypływem wody poniżej progu rozruchowego wodomierza (np. poprzez dławienie zaworu spłuczki lub przepuszczanie uszczelek przy nocnym wzroście ciśnienia w instalacji)
próg rozruchu wodomierza jest to próg poniżej którego wodomierz albo nie pracuje, albo jego wskazania obarczone są błędem pomiaru bliskim 100%
niejednoczesność odczytów wodomierzy
stosowanie ryczałtu przy braku odczytu wodomierza w mieszkaniu
zaokrąglenie odczytu do pełnych m3 (ma znaczenie przy niewielkim poborze wody)
montaż wodomierza mieszkaniowego (montaż pionowy zamiast poziomego powoduje obniżenie dokładności wskazań)
stosowanie wodomierzy niskiej klasy pomiarowej ( zastosowanie wodomierzy klasy B, lecz zamontowane pionowo spadają do klasy A- najniższej- ,
użycie spłuczek ciśnieniowych ( powoduje „zrywanie” sprzęgła magnetycznego wodomierza, pomiar zostaje zafałszowany nawet o 50%
uszkodzenie lub ingerencja w wodomierz (obecnie istnieją już przyrządy do wykrywania oddziaływania magnesem na wodomierz)
zapowietrzenie instalacji – uderzenie hydrauliczne możliwe po każdorazowej awarii na sieci zewnętrznej, szczególnie gdy wodomierz zainstalowany jest w najwyższym, punkcie instalacji
„przebicie” ciepłej lub zimnej wody przy zastosowaniu baterii mieszalnikowych (należy zastosować zawory zwrotne na cyrkulacji cieplej wody)
zanik ciśnienia dyspozycyjnego spowodowany zdławieniem zaworu przed wodomierzem, zarośniętą, zamuloną instalacją wewnętrzną w budynku, szczególnie w mieszkaniach na „kolankach” o małych przekrojach), zarośnięta wężownica w piecykach gazowych, zabrudzone sitka wylewek w bateriach punktów czerpalnych wody.
Stwierdzić należy, że suma wskazań wszystkich wodomierzy i wskazanie wodomierza głównego zainstalowanego na przyłączu do budynku mają prawo różnić się, ponieważ każdy z wodomierzy obarczony jest indywidualnym błędem wskazań, mieszczącym się w granicach błędów dopuszczalnych.
Praktycznie nie jest możliwe ustalenie jakim błędem wskazania wodomierza obarczona jest rzeczywista objętość dostarczonej wody (nawet jeśli określona jest krzywa błędów wskazań konkretnego wodomierza), ponieważ nie jest możliwe ustalenie wartości strumieni objętości wody przepływowej przez każdy wodomierz w warunkach użytkowania.
Z wyliczeń teoretycznych, nie uwzględniających wpływu warunków instalacyjnych, różnica między wskazaniem wodomierza głównego i suma wskazań wodomierzy indywidualnych może sięgnąć 10%. Wpływ warunków instalacyjnych może tę różnicę zwiększyć
Wynikające stąd wnioski prowadzą do stwierdzenia, że tylko przypadkiem wskazania wodomierza głównego mogą być równe sumie wskazań wodomierzy indywidualnych. Podkreślić jednak trzeba , że wspólnota mieszkaniowa zawsze rozliczać się musi wg wskazań wodomierza głównego.
Instrukcja obsługi szlabanu z telefonu komórkowego
Dojeżdżając do szlabanu wykonujemy połączenie z numerem 664 046 067 (numer możemy zapisać w książce adresowej telefonu ponieważ jest numerem stałym).
Szlaban odrzuci nasze połączenie po czym się otworzy.
Połączenia można wykonać tylko z numerów zapisanych w bazie.
! Połączenie jest darmowe !
PORADNIK: usuwanie pleśni/grzyba ze ścian
Zapraszamy do zapoznania się z poradnikiem na temat usuwania grzyba ze ścian:
https://www.leroymerlin.pl/budowa/usuwanie-plesni-grzyba-ze-scian,e4135,l2715.html
Wniosek o umorzenie kredytu "starego portfela"
Informujemy, że dnia 17-04-2018 Zarząd złożył wniosek o umorzenie zadłużenia z tytułu przejściowego wykupu odsetek od kredytu "starego portfela". Po rozpatrzeniu wniosku poinformujemy Państwa o dalszych krokach.
RODO - ochrona danych osobowych
O RODO
25.05.2018 r. wchodzi w życie Rozporządzenie o Ochronie Danych Osobowych (RODO). Jest to Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE), mające na celu ujednolicenie zasad przetwarzania danych osobowych na terenie UE.
Zmiana przepisów nie wymaga Państwa zaangażowania (kontaktu osobistego, telefonicznego, pisemnego, jednak zależy nam, abyście Państwo mieli wszystkie niezbędne informacje wynikające z RODO, a więc o tym, w jaki sposób przetwarzamy i chronimy Państwa dane osobowe.
Administratorem Państwa danych osobowych jest Spółdzielnia Mieszkaniowa „Zielone Światło”. Dbamy o to, aby dane te były odpowiednio zabezpieczane, a ich przetwarzanie było jasne, rzetelne i zgodne z przepisami.
Dlaczego i jak przetwarzamy Państwa dane osobowe?
Pozyskiwane przez nas Państwa dane osobowe to m.in.:
- nazwisko i imiona,
- miejsce i data urodzenia,
- adres miejsca zamieszkania oraz adres korespondencyjny,
- numer kontaktowy oraz adres e-mail,
- numer ewidencyjny PESEL
- nazwa, seria i numer dokumentu potwierdzającego tożsamość
Bez tych danych nie moglibyśmy świadczyć Państwu usług i realizować obowiązków prawnych np. w celu:
– wystawiania i przechowywania faktur,
– wystawiania i przechowywania faktur obciążeń czynszowych,
– ustalenia, dochodzenia i egzekucji roszczeń (m.in. procesy windykacyjne, zawiadamiania właściwych organów),
– odpowiedzi na Państwa pytania, wnioski, skargi,
– tworzenia analiz, zestawień na nasze wewnętrzne potrzeby (m.in. raportowanie),
Dane te przetwarzamy w czasie trwania umowy oraz po jej zakończeniu w okresie niezbędnym do rozliczeń podatkowych lub wygaśnięcia roszczeń, o ile przepisy nie nakazują nam wcześniejszego usunięcia danych.
Komu przekażemy państwa dane?
Przekażemy je odbiorcom trzecim, jeśli będziemy mieli ku temu odpowiednią podstawę prawną tj. organom państwowym (np. Sąd, Prokuratura, Policja, komornik, organy administracji państwowej i samorządowej, Generalny Inspektor Ochrony Danych Osobowych)
Jakie prawa przysługują Państwu w związku z przetwarzaniem danych osobowych?
- Prawo do sprostowania danych – czyli poprawienia danych osobowych gdy są one błędne, uległy zmianie lub zdezaktualizowały się.
- Prawo do częściowego lub całkowitego usunięcia danych („prawo do bycia zapomnianym”) – czyli usunięcia danych, które przetwarzane są bez uzasadnionych podstaw prawnych.
- Prawo do ograniczenia przetwarzania danych – czyli ograniczenia przetwarzania danych wyłącznie do ich przechowywania.
- Prawo dostępu do danych – czyli uzyskania informacji o celu i sposobie przetwarzania Państwa danych osobowych oraz kopii danych.
- Prawo do przenoszenia danych – czyli uzyskania swoich danych osobowych, które nam przekazaliście lub wskazania innego administratora, któremu powinniśmy je przekazać, o ile będzie to technicznie możliwe.
Zakres tych praw oraz sytuacje kiedy można z nich korzystać, uzależnione są od przepisów prawa.
Prawo do sprzeciwu – mogą Państwo w dowolnym momencie wnieść sprzeciw wobec przetwarzania danych.
Prawo do wycofania zgody – mogą Państwo w dowolnej chwili wycofać każdą zgodę, którą Państwo wyrazili. Od złożenia takiej dyspozycji nie będziemy już przetwarzać danych we wskazanym przez Państwa celu. Proszę jednak pamiętać, że do czasu wycofania zgody mamy prawo przetwarzać Państwa dane.
Mogą Państwo realizować swoje prawa, składając wniosek za pośrednictwem dowolnego kanału komunikacyjnego:
- wysyłając e-mail na adres: biuro@zieloneswiatlo.eu
- telefonicznie pod numerem: 65 5200852
- wysyłając na adres korespondencyjny: Spółdzielnia Mieszkaniowa „Zielone Światło, ul. Holenderska 3, 64-100 Leszno
Umorzenie kredytu "starego portfela"
Podrzucanie śmieci
Informujemy, że dnia 11-03-2020 ujawniono podrzucone do kontenerów na odpady zmieszane znajdujące na ul. Holenderskiej (przy zjeździe z ul. Unii Europejskiej) worki z popiołem. W workach znajdowały się również dokumenty wskazujące adres nieruchomości przy ul. Borówkowej 9 w Lesznie.
Zwracamy się do wszystkich mieszkańców o zwracanie (w miarę możliwości) uwagi osobom podrzucającym odpady.
W załaczeniu pismo skierowanie do Policji i Straży Miejskiej.
Odpowiedź służb w sprawie podrzucania śmieci
W załączeniu odpowiedź Komendy Miejskiej Policji oraz Straży Miejskiej w sprawie zgłoszenia podrzucania śmieci do kontenerów.
Postępowanie w przypadku zakłócania spokoju
Szanowni Państwo,
w związku z licznymi telefonami w sprawie zakłócania spokoju przedstawiamy sposób postępowania w przypadku zakłócania spokoju przez uciążliwego sąsiada.
Co zrobić w przypadku gdy usłyszymy awantury, zakłócenia spoczynku nocnego, libacji alkoholowej, głośnej imprezy, słuchania głośnej muzyki, głośne zachowanie wychodzące poza ściany mieszkania?
Spółdzielnia realizując ustawowe i statutowe zasady zarządzania zasobami nie posiada kompetencji i uprawnień w zakresie porządku pilnowania publicznego. Spółdzielnia nie ma prawa podejmować interwencji w takich sprawach.
Za bezpieczeństwo Obywateli w naszym kraju odpowiedzialne są takie służby jak: Policja i Straż Miejska.
W przypadku zakłócania spoczynku nocnego, awantur czy głośnych libacji i imprez należy się z nimi kontaktować pod bezpłatne numery alarmowe:
POLICJA 997
STRAŻ MIEJSKA 986
Podstawa prawna Kodeksu wykroczeń art.51 Ustawa z dnia 20 maja 1971r, który stanowi, że:
Par. 1 „kto krzykiem, hałasem, alarmem lub innym wybrykiem zakłóca spokój porządek publiczny, spoczynek nocny albo wywołuje zgorszenie w miejscu publicznym, podlega karze aresztu, ograniczania wolności albo karze grzywny”.
Każda więc osoba, która swoim zachowaniem powoduje uciążliwość dla otoczenia i zakłóca spokój współlokatorów, może zostać pociągnięta do odpowiedzialności. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Środowiska z dnia 14 czerwca 2007 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów hałasu w środowisku, poziom hałasu w strefie zamieszkania powinien mieścić się w zakresie 55–60 decybeli w ciągu dnia i 45–50 w nocy. Pod szczególną ochroną znajduje się właśnie cisza nocna, która obowiązuje od godziny 22:00 do 6:00 rano (jednak są to godziny przyjęte zwyczajowo). Czas ten przeznaczony jest na odpoczynek, więc każde zakłócenie jest wykroczeniem. Głośna muzyka, impreza, a nawet remont mieszkania może być podstawą do wezwania policji.
Par.2 Jeżeli czyn określony w par.1 ma charakter chuligański lub sprawca dopuszcza się go, będąc wpływem alkoholu, środka odurzającego lub innej podobnie działającej substancji lub środka podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny.
Par. 3 Podżeganie i pomocnictwo są karalne.
Zgodnie z obowiązującymi przepisami zgłoszenia wykroczeń należy każdorazowo zgłaszać na Policję ponieważ tylko ten Organ jest powołany do podejmowania działań w takich sytuacjach. Zgłoszenia należy dokonywać w trakcie występowania uciążliwości.
Policja po przybyciu na miejsce zdarzenia, po ustaleniu sprawcy, okoliczności sprawy i ewentualnych świadków, może zastosować wobec sprawcy pouczenie, ma prawo nałożyć grzywnę w postaci mandatu karnego lub skierować wniosek o ukaranie do Sądu Rejonowego.
Poszkodowani mieszkańcy każdorazowo po incydencie mają prawo żądać poświadczenia interwencji.
Przypominamy, że w Spółdzielni Mieszkaniowej „Zielone Światło” obowiązuje Regulamin Porządku Domowego, który umieszczony został na stronie i obowiązuje wszystkich właścicieli mieszkań i osób podnajmujących mieszkania.
Spółdzielnia Mieszkaniowa informuje, że gdy wpłynie pisemna skarga poszkodowanych do siedziby spółdzielni – Spółdzielnia może jedynie zwrócić się na piśmie do właściciela mieszkania, w którym przypomina o obowiązujących zasadach współżycia społecznego, kolejne kroki należą do poszkodowanych zachowaniem sąsiada.
UWAŻAJ NA FAŁSZYWYCH KOMINIARZY!
Otrzymujemy dużo sygnałów, że ktoś podając się za kominiarza, nie dość że nim nie jest, to w dodatku chce zapłaty. Najczęściej wyciągają od ludzi pieniądze za kalendarze, guziki na szczęście lub oferują „wirtualną” usługę kominiarską. W celu upewnienia się, czy mamy do czynienia z prawdziwym kominiarzem, każdy z nas ma prawo zażądać legitymacji kominiarskiej.
Kominiarze wykonujący przeglądy na zlecenie Zarządcy zawsze wywieszają ogłoszenia w gablotach/na drzwiach wejściowych z kilkudniowym wyprzedzeniem.
Należy zwiększyć swoją czujność i upewnić się, czy osoba, która chce wejść do domu lub mieszkania jest faktycznie tą, za którą się podaje.
Poniżej przedstawiamy wypowiedź rzecznika prasowego Korporacji Kominiarzy Polskich, zamieszczona w Internecie, podnosząca świadomość weryfikacji fałszywego kominiarza od prawdziwego.
„…Informuję, że Korporacja Kominiarzy Polskich nie prowadzi obnośnej sprzedaży kalendarzy. Również firmy kominiarskie zrzeszone w Korporacji nie prowadzą sprzedaży kalendarzy.
Zakłady kominiarskie utrzymują się z wykonywania usług czyszczenia i kontroli kominów. Niektóre z firm swoim klientom rozdają kalendarze jako formę reklamy. Na tych kalendarzach zawsze jest adres i telefon do zakładu kominiarskiego, aby klientowi ułatwić kontakt w przypadku awarii komina.
Zatem jeżeli kalendarz oferowany jest bezpłatnie i umieszczony jest na nim kontakt do zakładu kominiarskiego to proponuję uznać, że kominiarz jest prawdziwy.
Jeżeli zaś na kalendarzu nie ma danych zakładu kominiarskiego i do tego oferująca go osoba żąda zapłaty za kalendarz to powinno się zapalić światełko ostrzegawcze, bo możemy mieć do czynienia z osobą, która nie jest kominiarzem lecz okrężnym sprzedawcą kalendarzy...”
Warto zachować ostrożność będąc samemu w domu i pod żadnym pozorem nie wpuszczać nieznajomej osoby do mieszkania. Warto pamiętać, że prawdziwy kominiarz powinien mieć przy sobie ważny i czytelny dokument, legitymację poświadczającą wykonywany zawód i tożsamość. Strój kominiarza nie świadczy o autentyczności kominiarza.
Jak oszczędzać ciepło
Szanowni Państwo,
w nawiązaniu do pisma MPEC Leszno z dnia 28-09-2022 informujemy o prowadzonej kampanii "Oszczedność w każdym stopniu".
Na stronie www.20stopni.pl znajdą Państwo zasady skutecznego oszczędzania ciepła.